Cuvantarea mea, din data de 25 ianuarie 2015.
Incep cu un citat din 3
Nefi 14:1-5: "Şi acum, s-a întâmplat că atunci când Isus a spus aceste cuvinte,
El s-a întors iarăşi către mulţime şi şi-a deschis din nou gura către ei,
zicând: Adevărat, adevărat vă spun Eu vouă, nu judecaţi ca să nu fiţi judecaţi.
Căci cu judecata cu care voi judecaţi, tot cu aceea voi veţi fi judecaţi; şi cu
măsura cu care voi măsuraţi, tot cu aceea vi se va măsura. Şi de ce vedeţi voi
paiul care este în ochiul fratelui vostru, dar nu vedeţi bârna care este în propriul
vostru ochi. Sau cum veţi spune voi fratelui vostru: Lasă-mă să-ţi scot paiul
din ochiul tău—şi iată, o bârnă este chiar în ochiul vostru. Tu, ipocritule,
aruncă-ţi mai întâi bârna din ochiul tău; şi apoi vei vedea tu limpede cum să
scoţi paiul din ochiul fratelui tău."
Cum putem judeca drept?
Un judecator
drept nu pretinde să citească inimile sau mințile altora. El judecă în funcție
de lumina lui Hristos și revelațiile lui Dumnezeu. Un judecător drept va reține
judecată până când Dumnezeu îi face cunoscut adevarul.
Un judecător
nedrept face legatura nejustificata de la aspectul exterior la intentie
interioara. Asa recunoastem un judecator nedrept: crede, ca cunoaste intentiile
altora, si face acuzatii. Apropo, in Apocalypsa 12:10, citim ca “acuzator” este
unu dintre titluri lui Satana. A acuza inseamna a afirma ca intențiile cuiva
sunt așa si asa. De exemplu, oricine poate face rau, dar este intentie rea care
face diferenta dintre o greseala simpla si un pacat sau chiar o crima.
Problema
este ca fara ceva aparat de citit mintea, nu putem sti ce sunt intentiile
cuiva. Fiindca intentie face diferenta dintre fapte bune si fapte rele, nu am
trebui sa acuzam.
Vreau sa zic
ceva despre ipocriti. Ipocrita inseamna actor: cineva care pretinde sa aiba
credinta, cand nu are, pretinde sa aiba inspiratie. Ei sunt profeti falsi, sau lupi
in vesminte de oaie, sau băgăreţi siguri de sine care se amesteca in treburile
altora, sau oameni care cauta sa-si avanseze pozitiile. Dar poate ca ipocritul
nu recunoaste ipocrizie in el insusi. Poate ca crede ca chiar face munca
Domnului, sau poate ca face numai ce a invatat din traditie sau obisnuinta.
Oricum, nu putem sti intentiile lui, si nu putem judeca. Chiar daca credem
despre cineva ca este un ipocrit, trebuie sa avem mila de el, si daca nu putem
avea mila, trebuie sa-l lasam in pace.
Procedura
judecări este ca ne punem pe noi in locul altora si trecem actiunile lui pe
intentiile noastra, si asa le putem judeca. Aflam ca cand judecam pe cineva,
numai pe noi ne judecam.
Regula de Aur
De aia avem
Regula de Aur: “Toate lucrurile pe care voi doriţi ca oamenii să vi le facă
vouă, tot aşa să le faceţi voi lor.” (Luca 6:31, Matei 7:12, 3 Nefi 14:12)
Toate celelalte invataturi sunt numai exemple, cum putem tine regula aceasta.
Sion se construieste pe regula aceasta.
Putem
analiza faptele noastra in mod foarte simplu: intrebam, “asa as vrea sa-mi fie
facut mie?”
Vrei sa-ti
fie vandut ceva, sau vrei sa-ti fie dat? Dat!
Vrei sa-ti
fie dat ceva cu asteptare de reciprocitate, sau vrei sa-ti fie dat fara
asteptare de reciprocitate? Vrem sa ne fie dat fara sa dam nimic in schimb.
Atunci, sa
dam, si sa nu asteptam sa ne fie dat nimic in schimb. Daca vedem o nevoie, si
avem posibilitate sa ajutam, trebuie sa ajutam. Putem cere ajutor, in
conformitate cu regula de aur, cand cerere este ceva care noi am aproba, daca
noi am fi in locul altora.
Regula de
aur este fundatia Sionului si al armonii universala, pentru ca toti da tot,
fara sa astepte nimic in schimb. Binecuvantarea este că la sfarsit, toti si primesc
tot, si devenim egal.
Este important
de notat că “toate lucrurile pe care voi doriti ca oamenii sa vi le faca voua”
este un standard mai strict decat “ce credeti ca e acceptabil,” “ce credeti ca
e drept”, sau “ce puteti tolera.”
Consecinte
Consecinte
de a tine sau de a nu tine Regula de Aur este că ce-am facut altora, o sa ne
fie facut si noua.
Daca nu
tinem Regula de Aur, atunci judecata lui Dumnezeu este ca adevarul despre noi o
sa fie facut cunoscut. O sa se intampla sau prin confesiune noastra voluntara,
sau prin descoperire publica intr-un moment nepotrivit. Cei care recunosc si
parasesc vina voluntar, si ierta, o sa gaseasca mila.
Doctrina si
Legaminte vorbesc despre “ziua în care mânia lui Dumnezeu va fi revărsată fără
măsură asupra celor răi… ziua în care Domnul va veni să răsplătească pe fiecare
după faptele lui şi să măsoare fiecăruia cu măsura cu care el i-a măsurat
aproapelui său.” (1:9-10)
Din Cartea
lui Mormon citim: “Căci iată, acelaşi care judecă cu grăbire va fi judecat cu
grăbire; căci plata lui va fi după faptele lui; de aceea, acela care loveşte va
fi lovit de către Domnul. Iată ce spune Scriptura—omul nu trebuie să lovească
şi nici să judece; căci judecata este a Mea, spune Domnul, iar răzbunarea, de
asemenea, este a Mea; şi Eu voi plăti înapoi.” (Mormon 8:19-20)
In contrast,
daca tinem Regula de Aur si nu retinem nimic, Domnul nu ne retine nimic. Asta
este schimbul care ne ofere Domnul. Daca ii ne dam pe noi insumi si ii dam tot
ce avem, El ne da pe El insusi si tot ce are El. Schimbul este perfect
echitabil, si eventual ne face egal cu El. Aici este baza ispasirii, cum
functioneaza, si ce efect are. Nimeni nu vrea sa intre intru-n schimb total cu
cineva care retine ceva, cu cineva care isi cauta avantajul. Trebuie sa fie evident
ca amandoua părţi sunt demni de incredere si fideli in toate lucrurile.
Dumnezeu, prin Hristos, ne a dovedit ca El este demn de incredere, pentru ca a
demonstrat, si acuma demonstreaza, ca El tine Regula de Aur in toate situatiile
si incercarile, si nu retine nimic, nici pe Fiul Sau.
Daca noi ii
dam tot ce avem si suntem, Domnul va scrie legea lui in inima noastra, si noi
vom fi capabili sa tinem regula de aur in toate situatiile. Si dupa ce este
scris in inima noastra, ne va pune pe incercare, sa vada daca noi suntem demni
de incredere, daca retinem ceva de El. O sa avem toate motivele sa acuzam pe
altii, sa abuzam pe altii, si o sa fim si acuzati si abuzati. El face asta, sa
putem invata sa facem diferenta intre bine si rau si sa alegem binele in
fiecare situatia si fiecare incercare.
Citesc incaodata: “Toate lucrurile pe care voi
doriţi ca oamenii să vi le facă vouă, tot aşa să le faceţi voi lor.”
Dumnezeu nu
poate sa ne forteze sa tinem regula de aur, pentru ca cu asta El ar călca
regula. Daca noi vrem sa traim impreuna in vecie, in armonia perfecta, cu
iubire si bucurie, trebuie sa tinem Regula de Aur. Ne vom cunoaste, vom
cunoaste tot unul despre altul, pentru ca vom cunoaste ce simte si gandeste
altul, pentru ca vom fi egali in toate lucurile, egali in putere, credinta, si
gloria. De aceea, Dumnezeu vrea sa ne convinga sa tinem Regula de Aur din
propria noastra vointa, care inseamna ca trebuie sa trecem prin societati si
relatii care sunt insuficienti. Trebuie sa avem experiente: sa abuzam si sa fim
abuzati, sa trădăm si sa fim trădati, sa furam si sa avem ceva furat de noi, sa
retinem ajutor si sa avem ajutor retinut de noi—tot se intampla sa ne invata sa
alegem binele, sa iertam, sa nu retinem nimic, si in special sa aflam ca nu
exista alta cale la pace si armonia.
Hai sa nu ne
mai abuzam, hai sa nu ne mai acuzam, pentru ca cu acuzarea, ne luam pe noi
numele lui Satana. Hai sa uitam plangerile si pretentiile noastre, hai sa nu
mai incercam sa ghicim intentiile altora. In schimb, hai sa luam pe noi numele
lui Hristos, si sa facem munca Lui. Hai sa tinem in minte ce a spus Hristos:
“ori de câte ori ați făcut aceste lucruri unuia din acești foarte neînsemnați
frați ai Mei, Mie Mi le-ați făcut.” (Matei 25:40) Hai sa ne comportam unul cu
altul cum ne am comporta cu Hristos Insusi.
In numele Lui,
Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu